Alles over viertallen

 

In plaats van bridgewedstrijden waar de teams bestaan uit twee personen (paren) bestaan er ook wedstrijden waarbij vier tegen vier wordt gespeeld (viertallen dus). Grote internationale toernooien worden veelal op basis van viertallen gespeeld en daarom is het goed om als lid van een bridgevereniging op zijn minst te weten dat deze wedstrijdvorm bestaat. Hieronder beschrijven we kortweg hoe het er in een viertallenwedstrijd aan toe gaat, hoe er gespeeld wordt en hoe het scorebriefje moet worden ingevuld. We doen dit aan de hand van een praktisch voorbeeld van twee teams die elkaar op een viertallenwedstrijd treffen.

 

  • ·         Jump1 (ons viertallenteam dat in de hoofdklasse speelt, bestaat uit Michael, Robert, Hans en Gerard)

Zij spelen tegen:

  • ·         De tegenstanders1 met de teamleden Annie, Rosa, Clara en Jacoba;

Ze zijn in dit voorbeeld ingedeeld aan de tafels 1 en 2

Essentieel is dat wanneer Robert en Michael aan tafel 1 Noord-Zuid zitten, dat Gerard en Hans aan tafel 2 Oost-West moeten zitten. Het kan dus nóóit zo zijn dat de twee nevenparen van een team in dezelfde windrichting spelen.

Voordat er begonnen wordt, zitten de teams dan als volgt. Nog een aandachtspuntje: de tafels staan nooit naast elkaar, want dan kan er mogelijk (en zelfs waarschijnlijk) informatie worden opgevangen. Bij de tafelzetting wordt daar rekening mee gehouden.

Tafel 1

 

 

Tafel 2

 

Robert

 

    Annie  

     Rosa

 

Michael

 

 

 

 

Clara

 

    Gerard

     Hans

 

Jacoba

 

 

 

Duidelijk zover? Mooi, dan gaan we spelen.


 

Spelen

Hoeveel spellen er worden gespeeld hangt van het toernooi af. In het viertallentoernooi in het district waartoe wij behoren, worden 28 spelletjes gespeeld. Aan iedere tafel liggen er dan 14 spellen om gespeeld te worden en wanneer beide tafels klaar zijn, worden deze 14 spellen gewisseld, zodat aan beide tafels dus dezelfde spellen worden gespeeld. In het voorbeeld hieronder wordt een klein wedstrijdje gespeeld met 8 spellen.

De tactiek van het spelen is hetzelfde als die van 'butler'. Voor een uitgebreide uitleg daarvan (en dus ook van de kunst van het viertallen spelen) verwijzen we naar de pagina 'alles over butler'.


 

Invullen van de scorebriefjes

Voor het invullen van de scores wordt bij kleinere viertallenwedstrijden gebruik gemaakt van viertallenbriefjes (en dus niet per se van het rekenprogramma) en als de spellen allemaal gespeeld zijn worden deze scorebriefjes met elkaar vergeleken. Ieder paar aan elke tafel vult dat scorebriefje in. Na het laatste spel worden eerst door spelers en tegenspelers van een tafel beide scorestaatjes gecontroleerd op fouten. Daarna gaat ieder viertal even naar de kantine bijvoorbeeld om hun onderlinge scores te vergelijken en te zien of het goed of niet goed is gegaan.

We zullen stap voor stap laten zien hoe dat in zijn werk gaat. We zien het scorebriefje van tafel 1 en die van tafel 2 en vervolgens het resultaat, wanneer beide briefjes met elkaar vergeleken zijn:

Scorebriefje tafel 1 van De Jump

sp

G

kw

contract

res

score

verschil

imp

Wij

zij

wij

zij

wij

zij

wij

zij

1

N

-

3X

 

-1

 

100

 

 

 

 

2

O

nz

 

6

-1

50

 

 

 

 

 

3

Z

ow

 

4

-1

100

 

 

 

 

 

4

W

all

3SA

 

C

600

 

 

 

 

 

5

N

nz

 

5

C

 

400

 

 

 

 

6

O

ow

3SA

 

C

400

 

 

 

 

 

7

Z

all

6

 

C

1430

 

 

 

 

 

8

W

-

 

3SA

+ 3

 

490

 

 

 

 

 

Even wachten op het nevenpaar en kijken hoe zij hebben gespeeld. Pas daarna kan de kolom “verschil” worden ingevuld.

Hans en Gerard zijn nu ook uitgespeeld en na de controle aan tafel komen zij met hun scorebriefje naar de tafel waar Robert en Michael al wachten. Hun score ziet er zo uit:

Scorebriefje tafel 2 van De Jump

sp

G

kw

contract

res

score

verschil

imp

Wij

zij

wij

zij

wij

zij

wij

zij

1

N

-

 

3X

C

 

530

 

 

 

 

2

O

nz

6

 

C

980

 

 

 

 

 

3

Z

ow

 

3

+1

 

130

 

 

 

 

4

W

all

 

3SA

+1

 

630

 

 

 

 

5

N

nz

6X

 

-1

 

100

 

 

 

 

6

O

ow

 

3SA

-1

50

 

 

 

 

 

7

Z

all

 

6

C

 

1430

 

 

 

 

8

W

-

3SA

 

+ 3

490

 

 

 

 

 

 

  • Spel 1 wordt op verloren. Die 3 gedubbeld wordt door Robert en Michael niet gemaakt, terwijl de tegenstanders van Hans en Gerard die toevallig in hetzelfde contract zijn beland, dit wel maken. Da’s een dure jongens.

  • Spel 2 levert op. Het contract is door beide partijen uitgeboden maar Gerard en Hans maken het wel, daar waar de tegenstanders op tafel 1, één down gingen. Een dure, maar dan voor de tegenpartij.

  • Spel 3 wordt aan beide tafels door de tegenstanders gespeeld. Het verlies blijft beperkt.

  • In spel 4 bereikt zowel De Jump aan tafel 1 als de tegenstanders in tafel 2 het contract 3SA. Dat de een contract speelt en de ander + 1 is voor de uitslag nauwelijks interessant (normaal gesproken dan, hier blijkt dat achteraf anders te zijn)

  • Spel 5. Daar speelt de tegenpartij aan tafel 1 5 contract, terwijl Gerard en Hans aan tafel 2 met diezelfde hand 6 bieden en gedoubleerd min 1 gaan. Oei!

  • Spel 6 Je hoort het ze bij het vergelijken zeggen: “400 voor wij” zegt Michael. “50 voor wij,” zegt Gerard. Dit spel scoort met +450 (zie volgende staatje) dus goed.

  • Spel 7: allebei in 6 contract. Niks gewonnen, niks verloren.

  • Spel 8: allebei in 3SA + 3. Niks gewonnen, niks verloren.

 

Het is tijd om de kolom “verschil” in te vullen. We leggen voor het gemak de resultaten van beide nevenparen nog even naast elkaar.

Scorebriefje tafel 1 van De Jump

contract

res

score

Wij

zij

wij

zij

3X

 

-1

 

100

 

6

-1

50

 

 

4

-1

100

 

3SA

 

C

600

 

 

5

C

 

400

3SA

 

C

400

 

6

 

C

1430

 

 

3SA

+ 3

 

490

 

Scorebriefje tafel 2 van De Jump

contract

res

score

Wij

zij

wij

zij

 

3X

C

 

530

6

 

C

980

 

 

3

+1

 

130

 

3SA

+1

 

630

6X

 

-1

 

100

 

3SA

-1

50

 

 

 6

C

 

1430

3SA

 

+ 3

490

 

 

 

Scorebriefje tafel 1 van De Jump

sp

G

kw

contract

res

score

verschil

imp

Wij

zij

wij

zij

wij

zij

wij

zij

1

N

-

3 X

 

-1

 

100

 

630

 

 

2

O

nz

 

6

-1

50

 

1030

 

 

 

3

Z

ow

 

4

-1

100

 

 

30

 

 

4

W

all

3SA

 

C

600

 

 

30

 

 

5

N

nz

 

5

C

 

400

 

500

 

 

6

O

ow

3SA

 

C

400

 

450

 

 

 

7

Z

all

6

 

C

1430

 

-

 

 

 

8

W

-

 

3SA

+ 3

 

490

-

 

 

 

 

Het moge duidelijk zijn dat de kolom “verschillen” er natuurlijk precies hetzelfde uitziet  op het scorebriefje van Gerard en Hans en ook op die van de tegenstanders (bij de tegenstanders zijn uiteraard de wij en zij scores omgekeerd)


 

De kolom IMP invullen

Zoals je ziet is er nog een kolom leeg; die van de Imps. Het verschil tussen de gerealiseerde scores per spel wordt uitgedrukt in zogenaamde IMP’en, dat staat voor international match points.

Hoe groter het verschil, zowel aan de + als aan de – kant, hoe groter het aantal (+ of -) IMP’en is dat je op dat spel krijgt. De toekenning ervan gebeurt aan de hand van de volgende tabel:

 

Score

imp

Score

imp

Score

imp

Score

imp

Score

imp

0 - 10

0

170 - 210

5

430 - 490

10

1100 - 1290

15

2250 - 2490

20

20 - 40

1

220 - 260

6

500 - 590

11

1300 - 1490

16

2500 - 2990

21

50 - 80

2

270 - 310

7

600 - 740

12

1500 - 1740

17

3000 - 3490

22

90 - 120

3

320 - 360

8

750 - 890

13

1750 - 1990

18

3500 - 3990

23

130 - 160

4

370 - 420

9

900 - 1090

14

2000 - 2240

19

>4000

24

 

Met deze tabel kunnen we nu de imps invullen op het scorebriefje:  

Scorebriefje tafel 1 van De Jump

sp

G

kw

contract

res

score

verschil

imp

Wij

zij

wij

zij

wij

zij

wij

zij

1

N

-

3X

 

-1

 

100

 

630

 

12

2

O

nz

 

6

-1

50

 

1030

 

14

 

3

Z

ow

 

4

-1

100

 

 

30

 

1

4

W

all

3SA

 

C

600

 

 

30

 

1

5

N

nz

 

5

C

 

400

 

500

 

11

6

O

ow

3SA

 

C

400

 

450

 

10

 

7

Z

all

6

 

C

1430

 

-

 

-

 

8

W

-

 

3SA

+ 3

 

490

-

 

-

 

totaal

24

25

 

Bij het viertallen zit het venijn altijd in slechts één of twee spelletjes. Spelletjes die bepalen of er gewonnen of verloren wordt. De Jump verliest hier met 1 IMP. Over alle spelletjes valt wel iets te zeggen. Ons viertal zou waarschijnlijk zeggen dat het op spel 5 ergens is misgegaan.

 


 

De uitslag

 

We zijn er nog niet. Als laatste stap wordt het verschil in IMP’en uiteindelijk nog via een zogenaamde winstpuntenschaal vertaald in een officiële uitslag.

Die winstpuntenschaal ziet er als volgt uit:

 

 

Op basis van 8 spellen en 1 IMP verschil wordt de eindstand bepaald op 11 – 9 voor de tegenstanders. Volgende keer beter boys. Drink nog maar een lekker biertje en feliciteer de tegenstanders.

 


 

Noot: de voorbeelden van de spelletjes hebben we ontleend aan het cursusboek CLB 2e druk 2016 - 2017